کد خبر: 12030177
تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 بهمن 1393
خانه » تفریحی » سيمرغ » اگر این ماه یارانه نگرفتید تعجب نکنید،شما یکی از پردرآمدها هستید!!
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

سخنان دیروز نوبخت، معاون رئیس جمهور، موضوع یارانه ها را به صفحه نخست روزنامه ها بازگردانده است.

به گزارش چی 24 به نقل از سيمرغ :
سخنان دیروز نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، موضوع یارانه‌ها را به صفحه نخست روزنامه‌ها بازگردانده است. اعتماد در گزارشی با تیتر «حذف یارانه کلید خورد» نوشت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: یارانه خارج نشینان حذف شده است. گفته‌های تازه نوبخت درباره حذف یارانه ایرانیان مقیم خارج نشان می‌دهد بخشی از افرادی که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از فهرست یارانه‌بگیران حذف شدند، ایرانیانی بودند که در خارج از کشور زندگی می‌کردند اما از یارانه چشم پوشی نکرده بودند.

هر چند تلاش خبرنگار «اعتماد» برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد تعداد ایرانیان یارانه بگیر خارج از کشور ناکام ماند و هیچ کدام از دستگاه‌های مسئول در این حوزه حاضر به ارایه آمار دقیقی در این خصوص نشدند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شمار یارانه بگیران در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تنها دو میلیون و ۴٠٠ هزار نفر کاهش یافت. این به آن معناست که بخشی از کسانی که یارانه نگرفته‌اند، در خارج از کشور زندگی می‌کنند. معاون رئیس جمهور گفت: حذف یارانه افرادی که در خارج زندگی می‌کنند بر اساس اطلاعاتی که از مراجع رسمی داشته‌ایم و با برخورداری از ۴٠ پایگاه اطلاعاتی انجام شده است. نوبخت حالااز برنامه دولت برای اجرای مصوبه مجلس در خصوص حذف پردرآمد‌ها از فهرست یارانه بگیران خبر می‌دهد و می‌گوید که دولت کار حذف پردرآمد‌ها را آغاز کرده است.

هر چند تداوم وضع موجود مشکلات فراوانی را متوجه اقتصاد کشور کرده است اما بسیاری از کار‌شناسان احتیاط دولت در این حوزه را توصیه می‌کنند. پیش از این مقامات دولتی نیز از سختی حذف پردرآمد‌ها سخن گفته‌اند. رئیس جمهور تأکید کرده است شناسایی پردرآمد‌ها ریسک بالایی دارد. نوبخت نیز پیش از این گفته است وقتی برخی مردم احساس نیاز می‌کنند چرا باید یارانه آن‌ها قطع شود. وزیر اقتصاد نیز حذف یارانه تنها ٢٠٠ هزار نفر را بدون ریسک اعلام کرده است. حالااما با تصویب مجلس، دولت مکلف شده است نسبت به حذف یارانه پردرآمد‌ها اقدام کند.

نوبخت که خود منتقد وضعیت موجود است و بار‌ها تبعات روند کنونی پرداخت یارانه را گوشزد کرده است از عزم دولت برای اجرایی کردن مصوبه مجلس می‌گوید و توضیح می‌دهد: تبصره ٢١ قانون بودجه امسال در خصوص چگونگی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها وظایف گوناگونی را برای دستگاه‌های اجرایی و دولت تعیین کرده و در این تبصره مشخص شده که متفاوت از آنچه در سال‌های قبل انجام می‌شد، اقداماتی را برای درآمدزایی انجام دهیم و همچنین در گذشته علاوه بر همه منابعی که در هدفمندی یارانه‌ها به دست می‌آمد از بودجه عمومی هم بین مردم تقسیم می‌شد.

وی افزود: در خصوص هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر توزیع این منابع بین مردم باید به تولید، سلامت و سایر بخش‌ها نیز توجه شود و باید ٢٠ درصد هم به خزانه دولت واریز می‌شد که طی سال‌های قبل نه تنها از محل هدفمندی یارانه‌ها مبلغی به خزانه کمک نشد بلکه مبلغ ١١ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان در سال‌های قبل و امسال هم مبلغ ١١ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان برداشت شد.

دنیای اقتصاد در مطلبی با تیتر «فرمول شناسایی پردرآمد‌ها» به شش توصیه برای هدفمند کردن هدفمندی پرداخته و با مرور برخی پژوهش‌ها نوشته است: پژوهش انجام شده، تأکید می‌کند ‌آنچه در سال ۱۳۸۹ برای حمایت از خانوار‌ها در کشور اجرا شد، تجربه‌ای منحصربفرد و یگانه بود و در هیچ کشوری مشابه آن وجود نداشته است. زیرا هدف از برنامه‌های حمایت از خانوار، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر است؛ بنابراین پرداخت نقدی به‌صورتی فراگیر، بدون هدف‌گیری گروه آسیب‌پذیر، بدون اعمال شروطی برای دریافت یارانه (با هدف گسترش آموزش و بهداشت) و بدون طراحی سازوکاری برای ورود و خروج افراد از جمیعت یارانه‌بگیر، با هیچ یک از اهداف برنامه‌های حمایت از خانوار همخوانی ندارد و بنابراین نیازمند اصلاحات جدی در مراحل بعدی است. در این راستا، پنج توصیه اساسی قابل طرح است:

۱ـ حمایت از خانوار‌ها باید به ‌صورتی هدفمند معطوف به حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر باشد.

۲ـ خطای نوع اول (عدم پوشش خانوارهای فقیر) و خطای نوع دوم (پوشش خانوارهای غیرفقیر) باید به حداقل برسد (البته با اولویت حداقل بودن خطای نوع اول).

۳ـ برای حمایت هدفمند، باید از روش‌های هدف‌گیری و شناسایی خانوارهای فقیر استفاده کرد.

۴ـ برنامه حمایتی را باید به گونه‌ای طراحی کرد که اجرای مراحل بعدی اصلاح در بازار انرژی را با مقاومت‌های اجتماعی روبه‌رو نکند.

۵ـ این برنامه باید قادر باشد بخشی از ناکارآیی و مشکلات روش حمایت فعلی را برطرف کند.
 
۶ـ برنامه حمایت از خانوار باید در آینده تبدیل به یک نظام تامین اجتماعی سراسری شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir

مطالب پ

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین